Mem - Søderkoping - Norsholm 19. juli 2013 "Den”store slusedag”

Så var det ”store slusedag”. Vi er kommet igennem 12 sluser, og en stigning på 26 meter i dag, og af og til var gasterne lige ved at få stress.

Skipper tog det heldigvis ret roligt, og han dirigerede med os, uden at hidse sig særligt meget op. Vi havde faktisk dårligt tid til at få formiddagskaffe. Det skulle vise sig at være heldigt, for jeg havde fra morgenstunden gjort klar til kanelbrød, og da vi skulle til at spise dem, viste det sig, at jeg havde brugt salt i stedet for sukker. Såee vi nøjedes med neskaffe.
Selve sluseriet var i grunden spændende. Skipper havde purret os tidligt, så vi lå forrest ved slusen udenfor Söderköbing. Bag os indfandt sig hurtigt tre andre både, som vi så fulgtes med hele dagen. På et tidspunkt lå der også en kajakroer , som skulle med ind i slusen. Han var fra Rungsted. Han havde en fed turkajak, og han havde styr på tingene, så selv om der en ret meget turbulens inde i en sluse, så lå han stille ved hjælp af reb som vi stak ned til ham. Han sagde dog, at han skulle holde ret godt fast.
Hver gang vi kom til en ny sluse, sprang Barbara og jeg fra borde med hver sit tov. Barbara klarede den forreste fortøjning, og jeg tog agterfortøjningen. Vi havde jo noget øvelse fra i går, så det gik glimrende, når vi selv skal sige det.
Vi fortøjede langskibs i Norsholm, som er et sødt lille sted ved den sidste sluse inden Roxen. Barbara og jeg gik en tur efter vores sene frokost, og var henne ved slusen for at se hvordan man kom igennem den. Det viste sig, at det var en lav sluse, hvor der hang tov ned på siderne, så det bliver en nem start i morgen tidlig.
Efter slusen gik vi i ICA og købte et par småting, som vi manglede. Barbara købte to lakridsstænger, som ikke var lakrids, men ”holdkæftbolsjer”, så med dem i munden gik vi tilbage mod kajen. Der ligger først en fin lille butik som hed ”Bonderomantik”. Vi osede lidt rundt, og det var en skæg blanding af gamle sjove loppefund og dårlig svensk smag. Videre nede ved kajen ligger der et vandrehjem, som også han en lille restaurant og som også har marinefaciliteterne. Efter det ligger der en anden restaurant, som også er en delikatesseslagter. Vi studerede udvalget med mundvandet stående højt, og slagtermutter sagde, at hvis vi ønskede at købe noget, så skulle vi nok snart i gang. For klokken 19 ville der komme 200 gæster til spisning og musik og dans. Vi købte straks lidt pate, pølser og friske æg.Nu sidder vi så på Billabong og kan lytte til det lokale orkester, som spiller et skønsomt udvalg af Elvis, Beatles, Creedence, Armstrong osv.

Jeg har sat en brøddej til hævning, og håber at jeg i morgen tidlig, kan råde bod på dagens fadæse med salt-kanel-brød.
Vh Kirsten

En "Kajakker"  kom med i  vores slusesjak - han holdt godt fast.
Han kunne  i teorien godt trække kajakken over slusen,
men den var tung - han roede fra Rungsted fra tre uger siden.
Der er telt, soveposer og mad "om bord"!