Viken sjø – Töreboda – nu går det ned af bakken

Vågnede første gang da solen var på vej op – 02:30. Flot himmel, bølgerne klukkede stille med klipperne ved de små øer vi lå ved siden af. Ankeret holdt. Skipperen sov. Alt var godt.

Næste gang var 06:30, skipper var  lidt utilfreds da batterierne igen vist et lavt punkt, køleskabet havde ”slået ud” om natten og kølede ikke længere. Besluttede at få nye batterier til dyret – kun ca. 3200 kroner. Pyt?
Men dejligt er det at ligge for anker. Svaje rundt med vinden, nye udsigter, nyt lys, nye farver og skygger hele tiden.  Stilhed har så meget værdi. Jeg elsker at være sammen med mennesker, og elsker at være i stilhed.

Videre rundt om Viken sø, formet som et omvendt V – og ind i den sidste smalle del af Göta kanalen ved Tåtorp. Fra nu af  går det ned af bakkenJ, indtil nu har vi sluset opad – og ved Lanthøjden var vi ved det højeste punkt over havet -   91,5 meter. Og nu går det nedad herfra, indtil vi når ned til Göteborg. Vi var spændte på vores nye nedslusningsprocedure – og havde læst på lektierne, men ak – der var kun 0,2 dm – altså 0,2 meter i forskel mellem det ene niveau og det andet. Andre sluser har haft 12 meter i forskel! Skipperen var tilfreds med vores afprøvede procedure og ny tovføring. Der var endda to mænd ved slusen ved Tåtorp – det var en manuel sluse, så de drejede rundt og rundt, og sluserne åbnede og vi gled stille frem.
Ved ankomst til Töreboda, frokost, skipper tog en lille morfar og B tog på indkøb. På vejen hjem til båden var der en mand ved en Harley Davidsen, et gammelt værksted og en lille rød varebil ”Byg og Mekanik” – aha tænkte jeg – det prøver jeg. Så på mit dårlige dansk/svensk forsøgt jeg at forklare at væres båt havde brug for nye batterier gerne 2 x 120 amp,,,, ak, klokken var nu efter lukketid om lørdagen, men han ringede, og derefter kørte ud til en ven, som ikke var hjemme. Jeg passede de to  beaglehunde i mellemtiden, han kom tilbage og havde en tredje livsline. Vi forlod det åbne værksted og hoppede ind i  hans bil, kørte fem kilometer ude på landet til et andet lukket værksted, men mama til mekanikeren åbnede  den nydelige  mekanikerbutik, og  min nye ven gik på opdagelse  og fandt lige de to batterier vi skulle bruge – 2 x 95 amp., i alt 3200 SKR. Ak – hjem kørte vi, og den gode mand kørte  mig ned til gæstehamnen og bar de to tunge batterier over til  Billabong og Svend som så glad og lidt undrende ud, da jeg stillede der med min nye ven og to  splinternye batterier. Den søde mand kastede sig over de gamle batterier, rykkede i ledninger, hentede værktøj og satte de to nye batterier til. Med kun en smule hjælp fra Svend og undertegnede! – Den gode mand kommer forbi senere i aften, måske med hans frue, og så kan vi forhåbentlig takke ham rigeligt for det flotte arbejde og  fantastisk service. Han slæbte de gamle brugte batterier med sig (40 kilo x2) så vi skulle ikke bekymre os om at skaffe os af med dem. Vi sagde farvel – og for resten – jeg hedder Peter! Han restaurerede gamle amerikaner biler, og på vej frem og tilbage fik jeg af vide at han er i USA ind i mellem for at købe biler, som sendes hjem til Sverige til salg - - nårrrhjj - jeg kommer fra Canada – og så talte vi engelsk og det gik da meget bedre…… J Sådan er det, når der er flinke folk man støder ind i undervejs når man rejser. Hvor er det dejligt!

Svend svedte over at sætte batterierne fast på dørken, vi kom begge i bad og sider nu og nyder en  sundowner. Der er ALLSANG   her i hamnen kl. 18, en kulturel begiivenhed som jeg ser frem til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar